Solaris

Solaris | Stanisław Lem | Recenzia

Ako nadviazať kontakt s inteligentným oceánom na planéte Solaris? Najslávnejší román Stanisława Lema patrí k tomu najlepšiemu v science-fiction. A pozrieme sa aj na filmy.

Solaris

  • Stanisław Lem, 1961

Román je založený na originálnom SF nápade – planétu Solaris obýva jediný nesmierne veľký, inteligentný tvor, ktorý ju pokrýva ako plazmatický oceán. Stovky vedcov sa mu márne snažili porozumieť a zahynuli pri jeho prieskume.

Smotný oceán sa však snaží komunikovať s ľuďmi. A robí to spôsobom, ktorý vedcom vôbec nie je príjemný – zhmotňuje ich spomienky a potlačené predstavy. Najmä tie emočne vypäté, ktoré dokážu aj racionálne mysliaceho človeka dohnať do šialenstva a k samovražde.

Rozpoltenosť hlavného hrdinu – Krisa Kelvina – je šokujúca, keď mu oceán zhmotní dávno mŕtvu milenku Harey, pre ktorej smrť trpí pocitmi viny. Kris vie, že nedrží v náručí skutočnú Harey, ale tajomnú a možno nebezpečnú bytosť stvorenú oceánom na základe jeho spomienok. Napriek tomu sa jej nedokáže vzdať – má ju milovať alebo zabiť?

Podobne srdcervúci „návštevníci“ sa zjavujú aj ďalším vedcom na orbitálnej stanici, obiehajúcej okolo planéty Solaris. Niet divu, že atmosféra na palube je napätá, paranoidná až hororová. Niekto je za dverami – je to človek alebo „návštevník“? Ako môžu ľudia pochopiť mimozemskú inteligenciu, keď nerozumejú ani jeden druhému, a za roky života nedokázali spoznať ani sami seba?

Stanisław Lem obohatil tento zložitý psychologický príbeh históriou prieskumu planéty Solaris a (pre niekoho až príliš rozsiahlymi) vedeckými správami, ktoré do detailov popisujú katalogizované aktivity plazmatického oceánu.

Viac ako 60 rokov od prvého vydania románu Solaris mu vôbec neubralo na sile a presvedčivosti. Toto nadčasové dielo na pomedzí sci-fi, hororu a psychologickej analýzy bude aktuálne dovtedy, kým budú ľudia ľuďmi.

Moje hodnotenie knihy:

Filmy

Soljaris (1968)

  • réžia: Boris Nirenburg

Dvojdielny sovietsky TV film s úžasnou atmosférou, nakrútený verne podľa predlohy. Štúdiová čiernobiela inscenácia s obmedzeným rozpočtom sa odohráva v lacných interiéroch, čo filmu neuberá na pôsobivosti. Tak ako román Solaris, aj film je popri SF príbehu predovšetkým psychologickou drámou. Herci sa sem-tam neubránili prehnanej teatrálnosti. Postavu Harey si vynikajúcim spôsobom zahrala skvelá Antonina Pilyus (1947-2014).

Soljaris (1972)

  • réžia: Andrej Tarkovskij

Prvé minúty mi pripomenuli film Stalker – zeleň, voda, vzduch. Tarkovskij ako milovník filozofických rozhovorov, pomalého deja a zdĺhavých záberov natočil Solaris po svojom. Na planétu Solaris sa dostávame až v 45. minúte filmu. Niektoré scény sú takmer hororové – napríklad keď Harey (Natalja Bondarčuk) násilím „otvorila“ dvere kajuty. Posledná hodina tohto dvojdielneho filmu je neprekonateľne dobrá – vzťah medzi Krisom a Harey prechádza skutočnou drámou až k nevyhnutnému zlomu. Napokon ešte trocha filozofie a vynikajúci, silný záver.

Solaris (2002)

  • réžia: Steven Soderbergh

Americký Solaris sa úplne odklonil od predlohy. Skvelú atmosféru nahradil skvelý vizuál. Nezachránil to ani hviezdny George Clooney (skôr naopak) a už vonkoncom nie jeho filmová partnerka Natascha McElhone, ktorej postava Rheye sa nevyrovná postavám Harey z predošlých filmov. Áno, je to dobrý film, ak je slovo dobrý synonymom priemernej „pozerateľnosti“. Soderbergh nevyužil príležitosť stvoriť výnimočné dielo a pokúsil sa o kinohit v hollywoodskom štýle. Natočiť s rozpočtom 47 miliónov USD priemerný film je veľké sklamanie – v neposlednom rade pre režiséra, keď jeho Solaris zarobil celosvetovo len 30 miliónov USD.

***

Každý z týchto troch filmov má svoje plusy a mínusy.

Výborný Nirenburgov Solaris z roku 1968 môže pôsobiť na dnešného diváka zastaralo a nie je ľahké mu porozumieť, ak ste predtým nečítali knihu. Pokus nahradiť „štart raketoplánu z paluby vesmírnej stanice“ dokumentárnym záberom štartu rakety kdesi z Bajkonuru nedopadol dobre.

Tarkovského Solaris z roku 1972 je modernejší a o triedu lepší, ale 45 minútový úvod zbytočne pretiahol dĺžku filmu na ťažko znesiteľné dve a pol hodiny. Ak úvod preskočíte, asi neporozumiete záverečnej scéne filmu, ktorá sa odlišuje od knižnej predlohy. Mimochodom, Stanislawovi Lemovi sa Tarkovského film nepáčil.

Soderberghov Solaris z roku 2002 je ľahšie stráviteľný pre diváka, ktorý ešte nečítal knihu. Napriek tomu je zo všetkých troch filmov najslabší, s predlohou nemá takmer nič spoločné a som si istý, že spisovateľ a filozof Stanisław Lem by z neho napriek nádhernému vizuálu nemal radosť.

Ak váhate kde začať, začnite knihou – je to však náročné čítanie.

Stanisław Lem

Stanisław Lem (1921-2006) bol jedným z najväčších spisovateľov 20. storočia. Pohyboval sa v mnohých literárnych žánroch, ale až vďaka science-fiction získal celosvetový úspech a popularitu. Jeho knihy boli preložené do viac ako 40 jazykov a vydané v celkovom náklade 30 miliónov výtlačkov.

Zdroje:

Kam ďalej?

Prečítajte si online:


© Roman Plencner.

AntiSpam: komentáre obsahujúce url adresu (www, http, https) sú automaticky vymazané.

Jedna odpoveď na „Solaris | Stanisław Lem | Recenzia“

  1. Znepokojivé, geniálne dielo. Ak uprednostňujete jednoduchšie – dobrodružné – akčné sci-fi, v tejto knihe ho nenájdete.

Nie je možné pridávať komentáre.